12 tips om af te vallen

Wie bij afvallen denkt aan dieet, calorieën tellen en dingen die je niet mag eten, heeft het mis. In deze blog gooi ik het over een andere boeg en geef je tips waar nauwelijks over gesproken wordt, want ze zijn ‘not done’. Tegelijkertijd zijn ze zo logisch dat je ze vast zult herkennen. Misschien heeft je oma ze weleens verteld…

Laat ik beginnen met het geven van twee vuistregels:

  • De definitie van ‘gekte’ is dat iemand steeds hetzelfde doet, maar verwacht dat het steeds verschillende resultaten zal geven. Wil je afvallen dan zal je juist iets anders moeten doen. Alle voorgaande inspanningen hebben niet het gewenste resultaat gegeven.
  • Als je niet gezond bent, kan je lichaam geen gewicht kwijtraken. Als je je lichaam dwingt tot gewichtsverlies zal het er met dezelfde vaart weer aankomen op het moment dat je de teugels laat vieren. Daarom werkt elk dieet maar een beetje of helemaal niet en heeft een eetwijze (de manier hoe en wat je eet) veel meer kans van slagen. De toxinen in je lichaam kunnen pas het lichaam verlaten als deze kunnen worden vervangen door de goede mineralen zoals magnesium, zink, silicium en kalium om er enkele te noemen. Daar waar je nu staat in je leven is de optelsom van alle beslissingen en handelingen in de voorgaande tijd. De zaken die je graag veranderen wil, hebben een verleden, een reden en een bepaalde mindset. Verwacht niet dat je lichaam net zo maakbaar is als je auto. En onthoud dat verandering begint met het nemen van een besluit.

Tip 1 – Verban het woord ‘dieet’ uit je vocabulaire. Vanaf nu spreken we alleen over eetwijze, eetmanieren of nieuwe vormen van eten. Een dieet volgen is eigenlijk je gezond verstand geweld aandoen. Martel je lichaam niet met honger en dus ergere ‘voedselcravings’. Jezelf af en toe iets ontzeggen kan prima, maar noem het nooit meer een dieet.

Tip 2 – Goed slapen is een must, want goed eten zorgt voor diepere slaap. Weleens een zak drop of een stevig frietje gegeten net voor het slapen? Of dat extra glaasje wijn genomen? Dan is direct merkbaar dat je minder diep slaapt. Je voedingspatroon bepaalt mede je slaappatroon. Maar omgekeerd is ook waar: een goede slaap helpt het lichaam om af te vallen. Lees hier over enkele slaaptips die je kunt toepassen.

Tip 3 – Als je hunkert naar een snoepje of een koekje, eet het dan. Of het ijsje! Je lichaam communiceert met behoefte over wat het nodig heeft. Zie hieronder wat je het beste kunt eten als je niet een koekje of ijsje wil nemen. Constant kritisch zijn op jezelf geeft geen positieve uitkomsten.

Wat je nodig hebt

Tip 4 – Eet goede, biologische en vooral hoogwaardige eiwitten. Het liefst van grasgevoerde runderen en gevogelte. Eet een dier van kop tot staart. Orgaanvlees is enorm voedend en wordt door elk natuurvolk zeer gewaardeerd. Gemiddeld hoort 20% van het dagelijks voedsel uit eiwitten te bestaan, zowel dierlijk als plantaardig, wat neer komt op ongeveer 100 gram.  Er is veel te zeggen voor een vegetarische of veganistische eetwijze, maar een tekort aan eiwitten – wat nogal eens voorkomt bij een dergelijke eetwijze – zorgt voor versnelde veroudering van de huid en ook van de interne organen.

Tip 5 – Beweeg je lichaam, maar werk je niet uit de naad. Elke dag een half uur wandelen en twee keer per week het zweet op de rug is een nuttige vuistregel voor degenen die dit kunnen. Je meet dit af aan je herstelvermogen. Als je hebt gesport en je hebt er de volgende dag last van, dan heb je te veel gedaan en is je herstelcapaciteit niet in orde.

Tip 6 – Stap uit de dagelijkse sleur. Heb je het gevoel dat je vastzit in je leven en dat je maar weinig kunt doen om de omstandigheden te verbeteren, dan zijn inspanningen om af te vallen niet erg succesvol. Kijk eens of je in het dagelijkse ritme kunt variëren.

Tip 7 – Tel geen calorieën en lach om mensen die juist willen dat je dit wel doet. Tel liever het aantal e-nummers en chemicaliën die in het voedsel zijn verwerkt. Probeer dit getal zo laag mogelijk te houden. Bedenk bovendien dat het hele “calorietekort”-paradigma een manier is om je metabolisme te vertragen tot het niveau van een luiaard. Daardoor zijn diëten niet gemaakt om op lange termijn gezondheid en gewichtsverlies te waarborgen. Wat helpt echt bij gewichtsverlies? Een nutriëntenoverschot. De enige manier om een overschot aan vitaminen en mineralen te bereiken is door het eten van genoeg voedsel dat hoogwaardig en puur is. Dat is de enige manier om het lichaam te ondersteunen in alles wat het te doen heeft.

Tip 8 – Detox het huis. Staan bij jou elke dag de ramen wijd open voor minstens 10 minuten? Ventilatie is de eerste levensbehoefte van je huis. Zorg dat stof geen kans maakt want stof adem je in en fijnstof is slecht voor de gezondheid. Check de luchtvochtigheid met een hygrometer en zorg dat de luchtvochtigheid tussen de 40% en 60% ligt. Dan geef je schimmels en virussen de minste kans om rond te zwerven. Maak schoon met natuurlijke reinigingsmiddelen zoals boorzuur, natriumbicarbonaat en azijn. Veel planten in je huis zorgen voor sfeer en zuurstof! Omring jezelf met natuurlijke stoffen en zo min mogelijk synthetische stoffen.

Tip 9 – Houd van je lever. Is de lever in goede staat, dan is het vermogen om af te vallen aanwezig. Is de lever in slechte staat, dan moet die eerst herstellen. Het is tenslotte de chemische fabriek van het lichaam die de meeste zaken regelt. Of het nu gaat om de vertering van koolhydraten, de vetvertering of aanmaak van hormonen, de lever is er altijd bij betrokken. Bovendien is dit het voornaamste orgaan dat de detoxificatie van het lichaam regelt.

Tip 10 – Eet met regelmaat en maak van je gezondheid prioriteit nummer 1! Wist je dat gewichtstoename meestal optreedt als het lichaam de behoefte aan brandstoffen negeert? Dat betekent dat jij dan kiest voor iets makkelijks en lekkers waar het lichaam snel opnieuw naar verlangt. Geef je lichaam hoge kwaliteit brandstof in de vorm van puur, vers en biologisch eten.  Een tweede manier waarop je je gezondheid belangrijk maakt is door het te testen. Een analyse met de cyberscan is veruit mijn favoriete testmethode.

Tip 11 – Luister naar je lichaam. Het volgen van een dieet is het negeren van wat je lichaam werkelijke nodig heeft. Negeer niet wat je lichaam je vertelt en wees niet rigide over wat je doet.  Houd het eenvoudig. Des te ingewikkelder, des te sneller iets niet voor je werkt.

Tip 12 – Negeer je gevoel niet. Als je darmen pijn doen, of je voelt je regelmatig opgeblazen, verstopt en ellendig dan is er iets aan de hand. Een fit lichaam geeft rust in het hoofd, negeer de signalen niet langer maar doe er iets aan.

Heb je hulp of een verfrissende kijk nodig? Neem eens contact met mij op.

Menu