06 - 282 40 598 Email
Wat Je Eet

De afgelopen 20 jaar heb ik veel gedaan met diëten en voeding. Zo heb ik mij een jaar lang verdiept in de macrobiotiek, vervolgens een tijdlang strikt vegetarisch geleefd, 8 weken het basisch dieet gevolgd en verschillende keren gevast. Het uitproberen van voedingsgewoonten werd een tijdje een soort “sport” en zodoende volgde ik onder andere Fit for Life, het Budwig dieet en Paleo.  Die laatste is — weliswaar in aangepaste vorm – – gebleven.  Het was altijd een leerzame ervaring maar na verloop van tijd is de sjeu er wel vanaf. De voorlopige conclusie is dat geen van alle diëten mij gebracht heeft wat ik ervan verwachtte. Het enige voordeel is dat de kennis over voeding en wat het met je doet in de jaren wel is toegenomen.  Maar zoals dat dan gaat, des te meer je weet, des te meer je erachter komt wat je niet weet.  Voeding is iets persoonlijks en gewoonten zitten daarbij vaak in de weg.  Probeer maar eens elke week van ontbijt te veranderen omdat variatie zo goed voor je lichaam is. Daar hebben de meeste gewoonten geen boodschap aan.  Voor je het weet zit je weer aan je ontbijt wat het ‘makkelijkste’ is.

Gewoonten laten geen ruimte over voor experiment en je lichaam kan heel dwingend vragen om iets waarvan je weet dat het minder gezond is. Als je zin hebt in zoetigheid  dan heb je eigenlijk een paar mineralen en een vitamine C tekort.  Dat zou je kunnen aanvullen met een gewelde abrikoos (zwavelvrij) in plaats van snoep te nemen. De inname van suiker is altijd korte termijn politiek die je speelt om je lichaam tevreden te houden. Het vergt bewustzijn en aandacht om niet automatisch te eten wat voorradig is. Door jarenlang uit te zoeken hoe mijn lichaam reageert op voeding, reageer ik tegenwoordig anders op de trekkracht die mijn lichaam zo af en toe uitzendt als het chocolade, oliebollen of drop waarneemt.

Aangezien ik vaak adviseer over voeding wordt mij regelmatig gevraagd  wat ik zelf eet en of dat wel ‘binnen de lijntjes” is. Logische vraag maar ik ben zelf meer pragmatisch ingesteld. Waar ik mee ben gestopt is met het obsessief naar voedsel kijken en het continue indelen  van goed of slecht. Er bestaat geen slecht voedsel, maar wel jou en mijn verteringsstelsel die het allemaal moet verwerken. Dat stelsel is niet optimaal en dus kan je niet alles los en vast eten wat je goed lijkt.  Daarom werkt voor mij de 80-20 regel en eet ik zoveel mogelijk vers en het liefst biologisch. De rest wat dat niet is eet ik wel  met mate en ik haal nergens meer mijn neus voorop als zijnde slecht of goed.  Wat ik vooral is doe is blijven experimenteren en variëren omdat ik dat leuk vind en het is ook nog goed voor mijn vertering.

Mijn overtuiging is dat een gezond lichaam alles moet kunnen verdragen en als het dat het geval kun je beter de aandacht verleggen naar het onderhouden van je lichaam in plaats van de aandacht op een dieet te gaan leggen. Cola hield ik toch al niet van en vruchtensappen, ijs na de maaltijd of chocolademelk zijn niet aan mij besteed. Als voedingsdeskundige met 20 jaar ervaring kom ik tot één belangrijke conclusie: Al die voedingleer, diëten en hypes, brengen weinig tot niets. Je leeft er niet langer door en zeker niet gelukkiger. kijk omhoog

Zo las ik laatst weer dat de oudst vrouw op aarde leeft op twee rauwe eieren en wat koekjes  per dag. Er loopt een Belgische rond van 96 die elke dag 12 tot 20 pinten naar binnen kantelt. Nu gaat ze waarschijnlijk rap hemelen zodra ze met deze gewoonte zou breken, maar toch. Het zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen en die luidt: Zingeving (hoe idioot ook) en een gebrek aan stress laten mensen mogelijk langer leven dan die mensen die strikt een bepaalde voedingsleer volgen.  Omdat een rigide voedingspatroon meer stress oplevert gek genoeg dan dat het voordelen geeft voor je lichaam.

Er zijn ook andere voorbeelden zoals een veganistische bodybuilders en een vrouw  op youtube van 80 die eruit ziet als 35 dankzij een eet wijze die bestaat uit groenten.  Het zijn allen extreme voorbeelden die voor mij en met mij de meesten niet haalbaar zijn. Moet je je dan nergens zorgen of rekening mee houden? Dat lijkt mij ook niet gezond. Het enige dat echt van belang is, is dat je goed eet. Met goed eten bedoel ik vers en biologisch, een weinig fruit, veel groenten en met wat goede oude gewoonten als het eten van gefermenteerd voedsel en bijvoorbeeld orgaanvlees zoals men dat vroeger gewend was te doen. Niet meer en niet minder.

Dit jaar was het weer raak met jonge schrijvers  die op tv hun inzichten verkopen. Zo kwamen de groene meisjes met  het oude Hare Krishna idee dat je geen eieren mag eten omdat het de menstruatie is van de kip (om het maar lekker smerig af te schilderen). Behalve dat het onzinnig is zoiets te stellen werkt het vooral de lachers op de hand terwijl de boodschap die ze hebben (eet groen ipv verpakt) juist mijn volle instemming heeft.

Het vreemde feit doet zich voor dat wat nu als normaal voedsel wordt gezien 40 jaar geleden nauwelijks werd gegeten! Niemand beseft dat een Mars reep nog maar 50 jaar bestaat en dat de meeste voedingsmiddelen pas een jaar of 30 oud zijn. De effecten hiervan komen nu aan het licht kijk maar op de site van Mercola  die constateert dat de gemiddelde leeftijd omlaag aan het gaan is.

Wie zich wil verdiepen in het onderwerk kijkt naar de film supersize me.  Daarin gaat Morgan en maand lang alleen maar fastfood eten met als gevolg: depressiviteit, slechte bloedwaarden bij controle in het ziekenhuis, zijn hart was achteruit gegaan en in bed was het geen feestje meer volgens zijn vrouw.

kuddedierGelukkig zijn er nieuwe trends zoals  ‘oermelk’. Je hebt namelijk de veel voorkomende A1 koeien die melk produceren alsof het water is en je hebt A2 koeien die veel minder produceren en een melk afleveren met een minder schadelijk aminozuur genaamd proline. Het wordt wel de spelt onder de zuivel genoemd en het is een trend die terugkeert naar ons voedsel van voor de tweede wereldoorlog. Of het veel uitmaakt moeten we nog maar even afwachten.

Vroeger  was zeker niet alles beter, denk aan armoede en hygiëne maar het voedsel was wel een stuk voedzamer en bevatte  meer en betere voedingsstoffen dan tegenwoordig. Toen was er nog geen voedselindustrie die zichzelf moest verkopen en dat is denk ik het grootste verschil. Helaas is dat nu totaal anders. We slikken van alles, het gemiddelde keukenkastje bevat zo 5 potjes vitaminen en mineralen. Je kunt echter slikken wat je wilt maar als je verder niet verandert heeft het weinig zin.

Samengevat als advies voor 2017: voeding moet van goede kwaliteit zijn. Het liefst onbespoten en met een betere smaak. Hoofdbestanddeel  van ieders voedselpatroon hoort te zijn: Groenten, veel groente en knollen waaronder best een paar aardappelen mogen zitten.  Eet er wat vlees, ei of vis bij en ook dat hoort zo min mogelijk bewerkt te zijn. Dat wil zeggen zonder antibiotica, soja gevoerd en water ingespoten. Afsluiten met een bak volle kwark met een schepje honing. Zo krijg je al je vitamines, mineralen en eiwitten binnen. Dat zijn de bouwstenen voor een goede gezondheid.

Eet smakelijk, wees bewust en varieer!

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/12/21/obesity-opioid-role-american-declining-lifespan.aspx
en
https://www.youtube.com/watch?v=jAnCOHCVjyU 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>